A karbonmentesítés nukleáris energiát, acélhulladékot, hidrogénkínálatot igényel
A karbonmentesítés követelménye elvezethet a nukleáris energia újjászületéséhez, az alacsony kibocsátású acélgyártás energiaellátásához, míg a hidrogén rövidtávon nem lesz életképes megoldás az infrastruktúra hiánya miatt.
Ezt mondták a múlt héten az Acciaierie d'Italia Tarantoban tartott karbonmentesítési konferenciáján a résztvevők.
Európában 60 acélgyártást karbonmentesítő projekt létezik, melyeknek 2030-ig kellene elkészülni, potenciálisan 81.5 millió tonna/éves CO2 kibocsátás csökkenéssel. Ez több mint harmada a jelenlegi kibocsátásnak, mondta Adolfo Aiello Eurofer igazgató a rendezvényen.
Ezeknek a projekteknek a becsült elektromosság igénye 165 terawatt-óra (TWH) körül van, beleértve 90TWh-t a zöld hidrogén elektrolízissel történő előállításához. Aiello a teljes beruházási értéket 31 milliárd €-ra, az üzemeltetési költségeket 54 milliárd € körülire becsüli.
Az elsődleges acélgyártás karbonmentesítése elindult és 2-3 éven belül fognak látszani az első eredmények. A hosszabb távú eredmények 10-20 éven belül érkezhetnek, amely idő alatt különböző technológiai problémákat meg kell oldani, ideértve az új tiszta energiaforrások fejlesztését és a zöld hidrogént.
Az első karbonmentesítési stratégia magába foglalhatja a szintézis gázok bevonását a jelenlegi olvasztói ellátási láncba, melyet hulladékból állítanak elő és széndioxid leválasztó rendszerrel kombinálnak, valamint a direktredukciós vasgyártást (DRI). A DRI megoldás sikere azonban a gáz és érc ellátás elérhetőségétől függ.
Figyelembe véve a megújuló energiaforrások rendelkezésre állásának szaggatottságát, "szükséges megkérdezni magunktól, ez a megnövekvő kereslet nem fog e a nukleáris energia újjászületéséhez elvezetni, kis moduláris reaktorok acélművekkel való összekötésével, lehetőség szerint tórium üzemanyaggal és nem urániummal, amivel azok teljesen önállóvá a karbonmentessé válnának,” mondta a Vegyipari Gépgyártók Szövetsége (AIDIC) a rendezvényen.
A Pisai Egyetem szerint a hidrogén rövidtávon nem elérhető megoldás az acélipar számára, a kapcsolódó raktározási, szállítási és elosztói infrastruktúra hiánya miatt. A gépgyárátás terén tanúsító testület a Rina szerint a zöld hidrogén képes felváltani a fosszilis üzemanyagokat, de drága feldolgozási folyamatokat és a meglévő acélgyártás berendezéseinek felújítását igényli. “Hidrogént használni képes technológiák más rendelkezésre állnak, melyekhez azonban további párhuzamos K+F, optimalizálás és betanítási aktivitás szülkséges,” mondta Filippo Cirilli a Rina-tól.
Az Acciaierie d’Italia, Taranto már közel 2 milliárd €-t ruházott be karbonmentesítésbe. A cég az energiahatékonyságra és optimalizálásra, a CO2 leválasztó és tároló technológiára, a melegüzem villamosítására és DRI üzemmel való kiegészítésére, és alacsony kibocsátású hőerőmű telepítésére fog fókuszálni.
Forrás: Kallanish