Az autóipar vezeti a zöld acél keresletet, az építőipar kihívásokkal néz szembe

Az autóipar vezető szerepet játszik a zöld acél keresletében, viszont az építőiparban, amely több mint 50%-át adja az acélfelhasználásnak, sokkal kisebbek a marginok és ezért lassabb a zöld acél felhasználásának a terjedése, mondta Dr. Julia Attwood, a BloombergNEF fenntartható alapanyagok részlegének a vezetője.Kohó

“A zöld acélhoz hasonló prémium termékek kereslete először mindig olyan szektorokból jön, ahol az anyagok egy kis hányadát teszik ki a teljes termelési költségeknek és könnyen szétteríthetők vagy kis ellenállással tovább háríthatók a fogyasztókra. Egy 25%-os áremelkedés az acélnál a gépkocsik termelési költségeit csak 1%-al emelné meg,” mondja Attwood egy elemzésben.

A BNEF számításai szerint, a zöld acél 40%-al kerül többe a szokásosan termeltnél. Azonban 2050-re ezek a költségek annyira lecsökkenhetnek, hogy a zöld acél 5%-al kevesebbe kerülhet, mint a fosszilis úton előállított acél.

A karbonmentesítés tőke-beruházási költségei a méretgazdaságosság miatt csökkenni fognak, és a fejlesztési költségek is csökkenni fognak, ahogy több tapasztalat gyűlik össze ezeknek a projekteknek a felépítésénél. Az üzemeltetési költségek mér bizonytalanabbak. Az időszakosan működő megújítható energia költségek várhatóan 10-20$/MWh-ra esnek 2050-re, de az elektrolízis alapú acéltermelés állandó tiszta energiát igényel, ami közelebb lehet az 50-60$/MWh költséghez, a nagyon magas tiszta energia biztonsági tápellátás miatt.

A hidrogén költségei is esnek majd várhatóan, a mai 7$/kg szintről kevesebb, mint 1$/kg-ra 2050-ig. Ez nem csak az elérhető olcsó elektromos energiától fog függeni, de az elektrolízis berendezések gyártásának felfutásától is.

A magasabb költségeket várhatóan magasabb árakban adják tovább az ügyfeleknek. Néhány acélgyártó nagyon átlátható módon mutatja be a prémium termékeit. A H2 Green Steel nyilvánosságra hozta, hogy az acélterméke 25% prémium felárral lesz elérhető, és az SSAB azt mondja, a fosszilis mentes acélja 300€/tonnával lesz drágább a szokásos acélnál.

“A legtöbb zöld acél projektet a hagyományos projektfinanszírozási modellel hozzák létre, saját tőkebefektetés és hitelfelvétel útján. A legújabb technológiákhoz, mint a hidrogén, a széndioxid-leválasztás és elektrolízis, a projektet kockázatmentessé kell tenni. A levásárlási, termék átvételi megállapodások, különösen azok, melyek több éven át garantálják a zöld anyagok megvásárlását, segíthetnek ebben. Ez nagyon fontos a partneri viszonyok és a kapacitások eladásának létrehozásában, még mielőtt az üzemet akár csak megterveznék,” mondta Attwood.

Forrás: Kallanish