Az EU fémtermékek szállítási zavarai rosszabbodtak, mióta a Rajna vízszintje lecsökkent

A német Rajna folyó és más európai vízi utak vízszintjének aggasztó csökkenése erősen kifeszített logisztikához vezetett a tömegáruk szállításában, egész Európában, felhajtva a költségeket és súlyosbítva az anyagellátási zavarokat, mondták források.

Szállítás

A Rajna Európa egyik legnagyobb folyója és a fémtermékek létfontosságú szállítási útvonala Nyugat-Európában.

Drámai zavarok a kereskedelemben

A rekordokat döntő hőség és az esőzés kitartó hiánya a kontinensen a Rajna vízszintjének olyan csökkenéséhez vezetett, ami akadályozza a a hajózást.
“A folyók vízszintje rendkívül alacsony, ezáltal a folyami szállítás nehézkes és lelassítja az acélszállításokat. Ezek közül néhány a nyersanyagszállítást is érinti, mint az uszályokkal történő érc és szénszállítást,” mondta egy német kereskedelmi forrás.
“Az uszályokat kevesebb, mint kapacitásuk 50%-áig kell megrakjuk, hogy működhessenek. Attól tartok a következő napokban a Rajna vízállása tovább fog esni, lehetetlenné téve a folyami szállítást,” mondta egy kereskedelmi forrás a Benelux régióból.

Esnek az acélhulladék szállítások

A Rajna vízszintjéhez hasonlóan csökkentek le a német hulladékudvarokba irányuló acélhulladék szállítások, a hajózás nehézségei miatt.
“Reálissá vált egy acélhulladék hiány. A folyók kiszáradtak és nincsen uszálymozgás, a jövő héten akár le is zárhatják a Rajnát,” mondta egy nagy acélhulladék exportőr.
“Nagyon kevés acélhulladék folyik be a német hulladékudvarokba, néhány közülük uszályon kapja az anyagot. Az acélhulladék szállítók félnek szeptember első felére anyagot ajánlani,” tette hozzá.

Németországban általában uszályokat használnak a hulladékgyűjtőkből az acélművekbe való szállításhoz, mondta egy német acélhulladék iparági forrás.

Az alacsony vízszint miatt az uszályok csak a szokásos rakomány mintegy harmadát tudják felvenni, ami azt jelenti, három uszály kell az egyébként egy szállítmánynyi mennyiség elviteléhez, ezáltal erősen megemelkedett a szállítás költsége, mondta a forrás.

Amennyiben a Rajna használhatatlanná válik és a szállítást közúton kell végezni, mintegy 80 kamionnyi acélhulladék szükséges egy uszály helyettesítésére, tette hozzá.

A vezető acélhulladék importpiacon Törökországban az árak már elkezdtek emelkedni az ország erősödő acélkereslete miatt, de az acélhulladék szállítók az Európában uralkodó szállítási problémákat is megemlítik az árak emelkedésének okai között.

Elszállnak a szállítási költségek

A folyók használatának nehézségei megdobták Németországban az alternatív szállítási módok költségeit is.
A folyami szállítás díjai felrobbantak az elmúlt hetekben, ami azt jelenti, most már olcsóbb a kamionszállítás. Egy másik probléma, hogy hiány van Németországban kamion sofőrökből, akik közül sokan szabadságon is vannak.
A melegen hengerelt acéltekercsek közúti szállítási költsége augusztus 11.-én 70€/tonna volt Európában, ami 20-30€-val több mint az év folyamán korábban, egy német acélkereskedő szerint.

Júliusban erdőtüzek miatt az olasz Trieszt kikötő közelében lezárták az autópályákat és leállították a kikötőből a vasúti szállítást, míg a német kikötőkben, júniusban sztrájkok okoztak kihívásokat.

Forrás: Fastmarkets, Julia Bolotova, Lee Allen, Carrie Bone, Elina Virchenko