COR-TEN acél

Mi is az a COR-TEN acél?

A Corten acél időjárásálló, nemesített rozsdafelületet képező acélötvözet.
A COR-TEN egy amerikai találmány. A név egy szóösszetételből alakult ki:

COR: CORrosion resistance

TEN: TENsile strength.

CORTENA CORTEN acélt Amerikában fejlesztették ki. Eredetileg ott alkalmazták, ahol nagy szerkezeti szilárdságra van szükség, és ahol nehéz a felületek karbantartása: pl. hidak, tartályok, haszongépjármű alvázak. Emellett hamar közkedveltté vált a modern építészetben - egyedi kinézetű patinarétege miatt.

Ez az acél bizonyítottan jóval nagyobb ellenállást tanúsít a légköri korrózióval szemben, mint bármelyik másik acél. Ellenáll az esőnek, a hónak, a jégnek, a ködnek és más meteorológiai viszonyoknak. A védőoxid bevonat eltömíti a felületi pórusokat és ezáltál gátolja a rozsda mélyebbre jutását. Ezen acélok gazdaságosak, hosszútávú felhasználásra alkalmasak és teljes egészében újrahasznosíthatóak.

Patinaréteg:

A CORTEN-ből készült termék felületén az eső, pára (légköri nedvesség) hatására egy „nemes rozsda”, vagyis egy külső finom patina védőréteg alakul ki, mely megvédi az anyagot a további korróziótól. Ez a fedőréteg, mely a felület védelmét biztosítja, az időjárás hatására újra meg újra felépül és megújul.A felszíni patinaréteg sűrűbb szerkezetű és az alapfémhez sokkal jobban tapad, mint a hagyományos rozsda. Nem hatol be a fém belsejébe, hanem néhány mikronos mélységben védőréteget képez, ami az acél belsejébe hatoló korróziót megakadályozza.

A patinaréteg a váltakozó nedves és száraz környezeti viszonyoknak kitett anyagon végbemenő oxidációs folyamat során alakul ki. Kialakulásához 18-36 hónapra is szükség lehet. Eleinte a patina vörösesbarna színű, de az idő előrehaladtával sötétebb árnyalatúvá válik.

A nemes rozsda színe évről évre változik:

Patinaréteg

 

A patinaréteg színe függ a felhasználási területtől (ipar - mezőgazdaság), a felhasználási körülményektől (beltér - kültér - tengeri, sós levegő) és az időjárási körülményektől.

Enyhébb színkülönbségek kialakulhatnak olyan részeken, amelyek jelentősebb hőmérsékletingadozásnak vannak kitéve. Az olyan felületeken, amelyek folyamatosan nedvesek, nem alakul ki védőréteg. Ezek például olyan szerkezeti felületek lehetnek, amelyek a talajjal érintkeznek, vagy vízbe merülnek. Ezekben az esetekben ajánlott, hogy az időjárásálló acélok le legyenek festve.

Corten acélok előnyei:

  • Korróziógátló: patinaréteg meggátolja az acél további rozsdásodását.
  • Hosszú élettartam festés nélkül is.
  • Alacsonyabb karbantartási költség: Az időjárásálló acélok sok szerkezetben használhatók anélkül, hogy későbbi felületkezelés szükséges volna, mivel a felület önmagát védi meg.
  • Nedves felületen a festék kétszer hosszabb ideig tartós, mint festett szerkezeti acélok esetében, mely költségbeli előnyt jelent.
  • Környezetbarát: kevesebb festék és oldószer használata.
  • Nagy szilárdság.
  • 100%-ban újrahasznosítható.
  • Színe esztétikus külsőt kölcsönöz: A rozsdaréteg kellemes barna színe természetességet áraszt és kifejezetten jól mutat pl. zöld növények körében.
Felhasználási területek:
  • épülethomlokzatok,
  • belsőépítészet, lakásberendezés,
  • hidak,
  • nehézteher szállítás,
  • kandallók, stb.

Szabvány: EN 10051, EN 10029.

Corten lemezek fajtái:

  • Corten A
  • Corten B
  • Corten B-D.

Corten A hidegen hengerelt acél: lemezvastagság: 0,5-3 mm, max. szélesség: 1.530 mm.

Corten A melegen hengerelt acél: lemezvastagság: 2-12,7 mm, max. szélesség: 3.300 mm, hossz: max. 15.000 mm.

Corten B: lemezvastagság: 2-40 mm, max. szélesség: 3.300 mm, max. hossz: 15.000 mm.

Corten B-D: lemezvastagság: 2-40 mm.

Szállítási feltételek: táblában vagy tekercsben.

Vizsgálatok és bizonylatolás:

A műbizonylatolás az EN 10204 szabvány szerint történik. Ha szükséges, Charpy V (KV) ütőmunka tesztettel.

Tanácsok megmunkálás előtt:

Annak érdekében, hogy a patinaréteg egyenletes színét biztosítsuk, az acélfelületet az összes szennyeződéstől meg kell tisztítani. A szerves eredetű szennyeződéseket, mint például olaj, védőzsírréteg, lemosással el kell távolítani. A felületi oxidációkat, rozsda, vagy egyéb oxidációkat, szintén el lehet távolítani szemcseszórás, illetve pácolás útján. Ez egyébként a patinaréteg kialakulását is meggyorsítja. A tiszta időjárásálló acél felületén a patina kialakulását megkönnyítendő, megengedhető, hogy a lemez nedves és száraz környezetbe kerüljön, vagy megfelelő savazásos eljárás is alkalmazható. Ajánlott, hogy a jelzések felvitelét krétával, vagy egyéb más vízben oldható anyaggal oldjuk meg.

Hegesztés:

Az időjárásálló acélok minden hagyományos hegesztési eljárással hegeszthetők. Ajánlott alacsony hidrogéntartalmú hegesztési eljárások és elektródák használata. Hegesztés előtt a patinaréteget el kell távolítani az acél felületéről, egészen a csupasz acélig, a hegesztési varrat mentén körülbelül 10-20 mm szélességig. Szintén ugyanolyan fontos a felületet szennyező összes nedvesség, zsír, olaj és egyéb szennyeződések eltávolítása.

Alakítás:

Az időjárásálló acélok hidegalakítása ugyanolyan módon történhet, mint az S355-ös szerkezeti acéloknál. A kopott szerszámok, eszközök, az olajozás hiánya, felületi hibák a lemezfelületen és a sorják eltávolítása ronthatja a minőséget. A szemcseszórás szintén kedvezőtlen lehet. A kültéren, hideg körülmények között tárolt lemezeket alakítás előtt melegebb helyen kell tárolni, azért, hogy alakítás előtt elégséges hőmérsékletet érjen el az anyag.

Vágás:

Az időjárásálló acélok termikus és mechanikus vágása szinte ugyanolyan módon lehetséges, mint az S355-ös szerkezeti acéloké. Megjegyzendő, hogy ha kültéri tárolásból, hidegből melegebb, fedett helyre hozzák be a lemezeket, mechanikus vágás előtt elégséges idő kell a felmelegedéshez.