A FÁK kínálat elpárolgásával felszökött az acélbugák ára

Az elmúlt hónapokban egy már amúgy is nagyon szűkös laposbuga kínálat Oroszországból és Ukrajnából abszolút hiánnyá változott az orosz szankciók bevezetése óta, megbénítva ezzel a FÁK acélkereskedelmet.

Acélbuga

A FÁK anyagok hiánya felfelé hajtja az árakat, miközben a török és európai vevők „elkeseredetten” kutatnak alternatív szállítók után. Néhányan találtak helyettesítő mennyiségeket Ázsiában, mivel Brazília az USA és a regionális piacokat szolgálja ki, de egy Brazíliából lekötött szállítmányról lehetett hallani az elmúlt héten. Két ázsiai szállítmányt szintén lekötöttek, és még több is útban lehet, források szerint.

Két olasz acélgyártó Indonéziából kötött le acélbugát, egy 30,000-tonnás adagot 850$/tonna cfr Olaszország és egy 60,000t adagot 900$/t cfr áron, egy héttel később. Lehetett hallani egy 50,000t brazil szállítmányról, amit egy török acélgyártó rendelt 900$/t cfr áron, de ezt nem tudták megerősíteni.

Bár csak úgy zuhognak a brazil bugára vonatkozó ajánlatkérések, az ország gyártói nem lesznek képesek kielégíteni az igényeket, bármilyen is lenne az ár, mert le vannak kötve az USA acélgyártók által. Az elmúlt öt évben hűségesen kiszolgálták őket, mióta az USA 232 paragrafus kereskedelmi korlátozásait bevezették. Ráadásul az USA lapos acéltermék árai is megemelkedtek, és az acélgyártók igyekeznek az ellátást biztosítani, felfelé hajtva az árakat.

Kereskedők szerint Irán talán biztosítani tud Törökország számára némi mennyiséget, de ez időbe fog kerülni. Az EU gyártók is Irán felé fordulhatnak, mert az Unió az olaj és egyéb termékekre kivetett szankciók eltörlését tervezi, az orosz kínálat kiváltása érdekében.

Bár formailag néhány orosz acélgyártó még képes lenne Törökországnak és Európának eladni, a finanszírozás és a logisztika rendkívül nehézzé vált. Kereskedők szerint, több szállítmány is berakodásra vár kikötőkben, vagy a hajó hiányzik, vagy a fizetés befejezésére vár, vagy mindkettő.

A kereskedők arra is rámutatnak, hogy a változások nagyon gyors üteme érthetően érinti a nyugati orosz kikötőket. Eddig úgy tűnik a szankciók nem érintették meg az orosz távol-keleti kereskedelmet, de ott az árak jelentősen alacsonyabbak. Egy orosz gyártó 50,000t szállítmányt adott el 765$/t cfr Kelet-Á zsia áron.

Logisztikailag az orosz szállítóknak lenne lehetősége átállni mennyiségek eladására a Távol-Keleten, de ez egy hosszadalmas és költséges művelet lenne, “amihez viszont az orosz acélgyártóknak lehet, hogy hozzá kell szokniuk, hacsak a helyzet nem változik meg gyorsan pozitív irányba Ukrajnában,” mondta egy forrás.

Reálisan csak Kína tudná pótolni a kiesett FÁK mennyiségeket, mondta egy másik forrás, de ez az árakhoz és a környezetéhez való hozzáállásán múlik. Vannak hírek a kínai export illetékek esetleges visszaállításáról, amennyiben a kínai acéltermékek exportja tovább emelkedik.

2021-ben, az orosz acélbuga export 10.11 millió tonna volt, míg Ukrajna 4.31 millió tonnát exportált, az USA és Európa kereskedői és hengerműi részére. Összehasonlításképpen, tavaly Brazília acélbuga exportja 6.72mt volt, Japáné pedig 2.67mt, az ISSB adatai szerint.

Forrás: Kallanish, Katya Ourakova