Az indonéz export illeték ismét felrázza majd a nikkelexport mixet

Indonézia ismét a globális nikkelpiac átformálását tervezi.Nikkel

Az ország a világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő nikkeltermelője, melyet egyaránt használnak a rozsdamentes acéliparban és az elektromos gépkocsi akkumulátorokban.

Az ország betiltotta a nikkel érc exportját 2020-ban, arra kényszerítve a bányászati szektort, hogy építse ki a feldolgozó kapacitásokat. A hatalmas ércexportot Kína rozsdamentes acélműjeibe felváltotta a nikkel nyersvas (NPI) és a ferronikkel szállítása.
Az indonéz kormány most export illeték kivetését tervezi mindkét termékre, ösztönözve a beruházásokat a hazai rozsdamentes acélkapacitásokba.
Azonban, ahogy a rozsdamentes acél és az akkumulátorok nikkelfeldolgozó folyamatai kezdenek közelíteni egymáshoz, nagyon valószínű, hogy az illeték bevezetése az indonéz termékösszetételt tovább fogja eltolni a nikkel, mint akkumulátor input irányába.

Exportváltozás az érc tilalom után

Az indonéz nikkel boom oka eredetileg Kína nikkelércre vonatkozó étvágya volt, amit nikkel nyersvassá dolgoztak fel (NPI), rozsdamentes acél input anyagként.
Kína 2006-ban 161,000 tonna indonéz ércet importált. 2013-ra az import mennyisége 41 millió tonnás luftballonra fújódott fel.
A következő évben Indonézia megtiltotta az érc exportját. 2017-ben részben visszavonta ezt a tilalmat, de azután 2020-ban ismét tilalmat vezetett be az exportra, ezúttal véglegesen. Ebben az időszakban ez a politikai cikk-cakk a nikkelpiac ismétlődő zűrzavaraihoz vezetett

Az export tilalmat az Európai Unió és a WTA egyaránt megtámadta, de az elérte célját, hogy ugyanis gyors bővülést hozzon az alapfokú nikkelfeldolgozó kapacitásokban.
Kína érc importja Indonéziából a tavalyi évben 856,000 tonnára esett, és ez az adat valószínűleg némi rosszul besorolt magas nikkel tartalmú vasércet is tartalmazhat.

Ezzel szemben az indonéz NPI importja megugrott. 2014-ben, az érc-tilalom első évében, Kína 7,000 tonna indonézi NPI-t és ferronikkelt importált, melyeket azonos vámtarifaszám alá esnek.
Ez a szám tavaly 3.14 millió tonna volt. Az exporthullám újabb 45%-al 2.28 millió tonnára gyorsult az idei első félévben.
Bár a kínai Tsingshan Csoport épített rozsdamentes acélkapacitásokat Indonéziában, világos, hogy nagyon sok indonéz nikkel, bár javított minőségben, de még mindig a kínai acélgyártóknál landol.

Újabb összetétel változás

Ezek a gyorsuló export folyamatok nem kerülték el az indonéz kormány figyelmét sem.
Egy, várhatóan a nikkel árához kötött, exportilleték jöhet akár már a jelenlegi negyedév során, Septian Hario Seto beruházásokért felelős miniszterhelyettes szerint.
Folyik egy parlamenti vizsgálat is, az országban működő NPI és ferronikkel üzemek számának korlátozásáról. Jelenleg 16 van belőlük, de az a szám az előrejelzések szerint öt éven belül el fogja érni a 29-et, a minisztérium adatai szerint.

A kormányt aggasztja, hogy a túl sok olvasztómű gyorsan fel fogja használni az ország nikkel tartalékjait, azért, hogy egy viszonylag alacsony értékű terméket exportálhassanak.
Egy export illeték a leggyorsabb módszer a Kínába irányuló NPI és ferronikkel özön leállítására, ismét megváltoztatva a két ország között a nikkelkereskedelem képét.

Összetartó feldolgozási módok 

Nem kétséges, az indonéz kormány célja a nikkel szektor továbbfejlesztése az értékteremtő lánc további elemei felé.
“Amit ösztönözni kell, a rozsdamentes acél exportja, vagy legalább a nikkel szulfáté,” mondta egy képviselő a Reutersnak, aki jelenleg tanulmányozza az NPI kapacitás kérdését.
Ez a kommentár új valóságot mutat meg Indonézia nikkel iparáról.
A nikkelnek, mint a rozsdamentes acél ötvöző anyagának és a nikkelnek, mint akkumulátor inputnak a feldolgozási folyamatai alapvetően különböztek egymástól, de mostanra az indonéz cégek az eltérő eljárások egyesítésén dolgoznak.

Néhányan nagynyomású savas eljárást használnak az érc feldolgozásánál, amit azután nikkel szulfáttá lehet alakítani, ami az akkumulátor-gyártók által előnyben részesített input anyag.
Mások, ideértve a Tsingshan céget, ugyanezt a célt a szulfid-érc olvasztásával közbenső matt-nikkellé (tisztítatlan olvasztott nikkel) alakításával érik el.

A jelenlegi versenyfutás az akkumulátor anyagért ahhoz vezethet, hogy lecsökkenti a ferronikkel és nikkel-nyersvas exportot, és ez több akkumulátor-minőségű nikkelt, mint rozsdamentes acélt jelent.

Billenés az akkumulátorok felé

Az eltolódás az akkumulátor termékek irányába már kezd megjelenni Indonézia Kínával folytatott nikkel kereskedelmében.
Kína importja „matt-nikkelből” a múltban szerény volt, de az idén négyszeresére emelkedett, elérve az 55,000 tonnát. A teljesen új forrásból származó indonéz „matt-nikkel” export január-június között elérte a 41,000 tonnát.
Kínában az indonéz közbenső (félkész) nikkeltermékek importja, tavaly áprilisban vált rendszeres elemévé vált a két ország közti nikkel kereskedelemnek. Az import 2021-ben összesen 55,000 tonna volt. Az idei első félévben ez máris elérte a 156,000 tonnát.
A közbenső nikkeltermékeket Kína hatalmas akkumulátor-gyártó ipara tovább finomítja szulfáttá.

Indonézia jobban szeretné, ha Kína az akkumulátorait Indonéziában állítaná elő, és ásványianyag gazdagságát kihasználva aktívan udvarol az olyan autógyártóknak, mint a Tesla.

A javasolt export illeték keményen érintheti a rozsdamentes acél-minőségű nikkel kereskedelmét Kínával, de baljós precedenst teremt a még mindig csak kezdeti szakaszban lévő akkumulátor termékek export kereskedelmében is.

Forrás: mining.com