Magnéziumhiány csökkentheti az alumíniumötvözetek kínálatát

Európa vezetőit egyre nagyobb aggodalommal tölti el, hogy a globális chiphiány után újabb sokk lassíthatja aAlumínium koronavírus-járványból történő gazdasági kilábalást: a kínai magnézium hiánya, amely olyan meghatározó iparágak fontos alapanyaga, mint az autó- és repülőgépgyártás, valamint az elektronikai ipar.

Európa magnéziumának több, mint 95 százaléka Kínából származik, amely a teljes globális magnéziumpiac 85 százalékát birtokolja. Ez békeidőben nem jelentett problémát, az ázsiai országból a szállítások folyamatosak voltak. A Kínát is sújtó energiaválságnak viszont most a rendkívül energiaigényes magnéziumgyártás is áldozatául esett, a helyi vezetés ugyanis úgy döntött, ideiglenesen szabályozza a magnéziumtermelést, hogy biztosítani tudja a lakosság energiaellátását. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy számos kiemelten fontos magnézium öntödét leállítottak az év végéig, míg máshol korlátozták a termelést a Financial Times beszámolója szerint.

Mindez komoly probléma Európának és az olyan iparágaknak, mint például az autóipar, hiszen abban az esetben, hogyha végül leáll amagnéziumgyártás, akkor ellehetetlenülhet a különböző alumíniumötvözetek, alkatrészek termelése is, ez pedig végső soron magának az autógyártásnak a leállásához vezethet.

A Politico beszámolójából az is kiderült, hogy Kína túlsúlya a magnéziumgyártásban azért is jelentős probléma, mert az olyan kisebb szereplők, mint Oroszország és Izrael, nem lesz képes kielégíteni a teljes globális keresletet.
Angela Merkel leköszönő német kancellár az EU-csúcson arra hívta fel a hallgatóság figyelmét a beszámolók szerint, hogy Kína számára túlságosan költségessé vált a magnéziumgyártás az egekbe szökő energiaárak miatt és ez kedvezőtlen hatással lehet az európai autógyártásra is.

A jelenlegi kínai kínálati hiány már rekordárakat és világszerte torzulásokat eredményezett az ellátási láncban. A jelenleg még elérhető maradék EU magnézium import „szédítő” 10,000-14,000$/tonna áron folyik, a korábbi 2,000$/t helyett. Ez “majdnem lehetetlenné teszi az európai cégek számára a magnéziumot tartalmazó anyagok gyártását és beszerzését elviselhető áron,” mondta egy más iparági szövetségekkel közös nyilatkozatban az acélgyártók szövetsége, az Eurofer a Kallanish-nak.
“Ezért iparágaink közösen felszólítják az Európai Bizottságot és a nemzeti kormányokat, hogy sürgősen dolgozzanak ki azonnali megoldást közösen a kínai féllel a rövidtávú hiány enyhítésére és a hosszabb távú ellátási gondok mérséklésére,” mondja a nyilatkozat.
A magnézium éves globális kereslete 1.2 millió tonna, melynek 85%-át Kínában gyártják és 39%-át ott használják fel. Európa és Észak-Amerika egyaránt 19% körül használ fel. Az acélipar adja Európában a magnézium felhasználás 16%-át. A legmagasabb súlya a felhasználásban az alumínium ötvözésnek van 45%-al, ezt a fröccsöntés követi 33%-al.

 

Forrás: Kallanitsh, Portfolio