Musk óhaja a több nikkel kitermelésére nem biztos, hogy teljesülni fog

Elon Musknak szembe kell néznie a realitásokkal, az után, hogy a múlt héten a termelés növelésére szólította fel a nikkelbányákat, hogy kielégítsék a Tesla és más autógyártók akkumulátorgyártási igényeit.

A piac változásait nem annyira az akkumulátorok gyártásának ellátási lánca, hanem jóval inkább a nagyobb rozsdamentes

Elon Musk

acélszektor határozza meg, és a nikkel ára olyan szinteken mozog, ami valószínűleg a meglévő termelők ritkulását és nem új szereplők feltűnését segíti elő.
És pontosan a rozsdamentes acélpiac állapota zavarhatja meg a nikkel kilátásait a jövőre nézve.

Több nikkel

“A Tesla hatalmas szerződéseket fog biztosítani hosszú időre olyan nikkel bányák számára, akik hatékonyan és környezettudatos módon termelnek," mondta az elektromos autógyártó karizmatikus vezetője egy a féléves eredményeket értékelő konferenciabeszélgetésen.
Musk lelkesedése a nagyobb kínálat iránt érthető, bár előre megmondani a piacnak, hogy valaki hatalmas mennyiséget fog vásárolni, elég szokatlan fogyasztói viselkedés.

 

Nikkel araA brókerek végezték munkájukat és a Londoni Fémtőzsdén (LME) a nikkel ára 13,150$/tonnáról felszaladt 13,705$-ra.

Lehet, hogy Mr. Musk kissé hozzájárult az árszint megemelkedéséhez olyan szintre, ahol az új projektek ezzel kissé több ösztönzést kapnak, de a nikkel egyébként valóban segítségre szorul.

 

Túl sok nikkel

A nikkelt kissé feljebb rántották a szélesebb körű ipari fémek emelkedésén belül, de mindenképpen az egyik lemaradó az LME fém portfólión belül. Jelenleg, ahogy a Tesla hatás múlóban van, az ár 13,435$/tonna, ez mínusz 5% az év elejéhez képest. Nem nehéz kitalálni miért.
A Nemzetközi Nikkel Tanulmányi Csoport (INSG) becslése szerint a globális finomított nikkel piaca az év első öt hónapját követően 57,300 tonna többletet mutatott, ami éles fordulat a 2019 azonos időszakában meglévő 31,500 tonna hiányhoz képest. A Reuters júliusi felmérésének medián prognózisa 100,000 tonna a többletet mutat 2020-ra, és ezzel 2015 óta először alakulna ki többlet a piacon.
Az LME nikkel készletei fel vannak töltve és 234,636 tonnát mutatnak.

Az indonéz ellenálló képesség

A nikkel kínálatát nem befolyásolta a világszerte a Covid-19 járványt követő bezárások sora.
A globális kitermelés január-május között 10%-al esett vissza, ezen belül a Fülöp-szigetek – a kínai nikkel nyersvas gyártók legnagyobb szállítója – 14%-os visszaesést szenvedett el, az INSG szerint. A finomított érc termelése több országban is csökkent a bezárások miatt, mint Kanadában és Madagaszkáron, ahol a Sumitomo Corp most könyvelt el egy nagyobb értékvesztést az Ambatovy bánya működésénél.
A ferronikkel termelők szintén csökkentették a gyártást, az alacsony nikkelár miatt megemelkedett diszkontok miatt.
Ennek ellenére a globális finomított érctermelés január-május között még 1%-al növekedett is, hála Indonézia emelkedő nikkel nyersvas (NPI) kibocsátásának, ahol a bányászati és a feldolgozó szektort viszonylag kevéssé érintette a koronavírus.
Az indonéz termelés 55%-al növekedett az előző évihez képest és az új feldolgozó kapacitások megépítése rendületlenül folytatódik.
Az ösztönzést a kormányzat exporttilalma adja a feldolgozatlan nyers nikkelércre vonatkozóan.
A kínai érc import Indonéziából április-májusban csak 202,000 tonna volt, miközben az indonéz “ferronikkel” import 380,000 tonnát tett ki.
Úgy tűnik, a kínai nikkel nyersvas kapacitások Indonéziába való kitelepítésének trendje szintén folytatódik.

Felhasználás csökkenés

Miközben Indonézia fenntartotta a globális termelés szintjét az év első felében, a felhasználás mindenhol visszaesett. Az INSG becslése szerint a globális felhasználás éves szinten 8%-al csökkent január-május időszakban.
A legnagyobb gyengeséget az a rozsdamentes acél szektor mutatja, ami mellett még mindig eltörpül az elektromos autógyártás nikkelfelhasználása.

A rozsdamentes acél kibocsátása 8%-ot zuhant az első negyedévben a Nemzetközi Rozsdamentes Acélfórum (ISSF) szerint.
A termelés Kínában, ami a globális rozsdamentes acéltermelés hajtóereje, 9%-al esett, és 7%-al a világ többi részén, és ez az első szinkronizált visszaesés 2018 negyedik negyedéve óta.Rozsdamentes aceltermeles

A rozsdamentes acél kitettsége a koronavírus által sújtott szektoroknak, mint a konyhatechnika, olaj és gázipar és repülőgépgyártás, komoly ellenszelet támaszt a nikkel piacának.
A kínai rozsdamentes acélgyártók piaci részesedését folytatott harca, ami túltermelést okoz, tompíthatja a nikkelt érő hatásokat, de csupán az ellátási lánc további részében kiépülő készletek árán.
“A rozsdamentes acéltermelés halogatott csökkentése, az abból eredő termékfelesleg és bizonyos felhasználói szektorok lassú kilábalása várhatóan többéves többletet fog kitermelni,” mondja a Citi, aki az elemzők pesszimistább feléhez tartozik.
De a jelenlegi árak is erre utalnak. A Sumitomo által említett egyik oka az Ambatovy bánya értékvesztésének a „közép és hosszú távú nikkelár kilátások romlása” volt.

Rozsdamentes csapda

A Tesla és Musk nem foglalkozik a rozsdamentes acéllal vagy a nikkel azon formáival melyek abba belekerülnek. Mint más autógyártóknak, nekiis akkumulátor minőségű nikkelre van szüksége, amely csak egy részhalmaza annak a sokféle igénynek, amit a nikkel kielégít. És valószínűleg igaza van, hogy aggódik.
Nincsen hiány tervezés alatt álló új nikkel projektekből, de a fejlesztések legfőbb akadálya a jelenlegi lefojtott nikkel piac.
Bár a nyomás nagyobb azokon, akik erősen a rozsdamentes acélszektortól függnek, mint pl. a ferronikkel üzemek, ez az akkumulátor minőségű nikkelt gyártókat sem kíméli meg.
A nikkel és az akkumulátor storyja továbbra is nagy érdeklődést kelt, a Musk kijelentéseire adott a közösségi média reakciókból ítélve, de ez továbbra is egy rozsdamentes acélháló csapdájában vergődő történet. Elon Musk több nikkelbányára vágyhat, de a rozsdamentes acél szektor fogja eldönteni, megkapja e őket!

 

Forrás: mining.com (Andy Home, Reuters)