Mikor várható az acélárak csökkenése?

2020. december óta folyamatosan nőnek az acélárak. Az ötvözött acél árak emelkedése megtorpant. Mit várnak az iparági szereplők?Ívkemence

Sokan spekuláltak, spekulálnak arra, hogy az acélárak elmúlt hónapokban tapasztalt drasztikus emelkedése hirtelen korrigál és visszatér a tavaly december előtti szintre. Eutópai acélgyárak, szervizcenterek képviselői egyetértenek abban, hogy a csökkenésnek hosszútávon kicsi a valószínűsége.

Alapár

Az acél alapára rengeteg összetevőtől függ. Ebben a cikkben a jelenleg leginkább ható összetevőket emeljük ki.

Karbonsemlegesség

Az EU 2050-re célul tűzte ki karbonsemlegességét. Egyes számítások szerint egy tonna acél előállításához 8 tonna szén-dioxid kibocsátás kapcsolható. Ebből következik, hogy az acélipar fejlesztése az üvegházhatású gázok kibocsátását illetően kiemelt cél. Egyes európai acélgyártók már most eurómilliókat költenek a zöld acél fejlesztésére. A zöld acél előállításához rengeteg hidrogén szükséges, de a gáz előállítása energia- és költségigényes. A kutatások irányulnak a technológiai áttörésre, amelynek köszönhetően megújuló energiaforrásokból, kötség- és energiahatékonyan lenne előállítható nagy mennyiségben a hidrogéngáz. A fejlesztések, kutatások ígéretesek, de az acél előállítása mindenképpen költségesebb lesz.

A zöld acél irányába történő elmozdulást kényszerítik ki a gyártóktól a szén kvóták módosulása, drágulása is.

Üzembezárások

 Az előzőekben leírtak jelentős költségekkel járó fejlesztéseket követelnek az acélgyáraktól. A régi technológiával üzemelő gyárakra ez hatványozottan vonatkozik. Azok a gyárak, amelyek rendelkeznek megfelelő tőkével és / vagy kapnak megfelelő állami, vagy EU-s támogatást, azoknak van jövő képe, fejlesztenek. Ahol a források hiányoznak, azokat tulajdonosaik átmenetileg, vagy véglegesen leállítják.

CO2 védővámok

 Az EU kényszeríti, támogatja az európai acélgyárakat a kevesebb kibocsátással járó, de drágább acélok előállítására. A drágább acél nem tud versenyképes lenni, ha EU-n kívülről importálható az olcsóbb, de környezetszennyezőbb módon előállított acél. Ennek kivédésére már kialakítás és bevezetés alatt áll az EU szén-dioxid védővámja (co2 border adjustment tax), amely megakadályozni hivatott a környezetszennyező módon előállított acélok importját.

Az EU egyéb, saját iparát védő vámjai egyébként már most is intenzíven működnek, érzékelteti a példa, hogy a hidegen hengerelt ötvözött acéltermékekre vonatkozó első negyedéves kvóta már 2021. januárjában kimerült. Jelenleg hajókon várakozik acéláruk tömkelege, hogy a második negyedéves kvótával bejuthassanak az öreg kontinensre.

Szállítási árak emelkedése

A tengeri szállításoknál jelentkező konténerhiány megemelte a szállítási költségeket. Az árak már megállni látszanak, de a hiány még mindig jelen van. A pandémia és a növekvő áruszállítási igény miatt alapvetően nőttek a közúti szállítás költségei, de a sofőrök átlagéletkora növekszik, mindig magasabb bérrel lehet az utánpótlást erre a munkaerőpiacra bevonni.

Állami támogatások

Az EU-ban nőtt az acéltermékek iránti igény, amelynek oka az elmaradt beruházások realizálása mellett, hogy minden állam szinte korlátozás nélkül önti a pénzt a gazdaságba annak érdekében, hogy a pandémia miatt súlytott iparágak leállását valamilyen módon kompenzálják.

Ötvözeti felár

"Új termelési eljárás forgatja fel a nikkel piacát"  cikkünk olvasói értesülhettek róla, hogy új eljárással lépett a nikkel piacára egy kínai gyártó. A hír következtében a nikkel ára azonnal korrigált. Nem várható ugyanakkor, hogy tovább csökken az ár, köszönhetően a folyamatosan növekvő nikkelfelhasználásnak, amelyet az ötvözött acél gyárak mellett az elektromos autók gyártása generál.

Mi várható tehát?

Hosszú távon kicsi a valószínűsége az árcsökkenésnek, nagyobb a valószínűsége, hogy rövid távon stagnáló árak később ismét emelkedésnek indulnak. Iparági szereplők véleménye szerint "Hozzá kell szoknunk a jelenlegi, magasabb árszintekhez és el kell felejtenünk a 2020. decembere előtti alacsony árakat." Ezt a véleményt alátámasztják az acélgyárakat évről-évre növekvő mértékben terhelő fejlesztési és gyártási költségek.