Vasércár dilemma – valóban csökkenteni fogja Kína az acélkibocsátást?

Kína hatalmas acélipara, és az azt tápláló vasérc ágazat, egy látszólag ellentmondásos politikai impulzussal küszködik, mely szerint az idén kevesebbet kéne termelnie, még akkor is, ha a kereslet erős marad a pandémia utáni újjáépítési kiadások miatt.

Vasérc

 

Kína rekordmennyiségű 1.05 milliárd tonna acélt termelt 2020-ban, ezzel is segítve a vasércár dec. 21.-i 175.40$/tonnás csúcsdöntését. Az árak az év folyamán 75%-al kerültek feljebb.
Azóta az irányadó 62%-os vasérc ára az Argus árfigyelője szerint visszaesett 160$/tonna alá.

De az ár már közel két hónapja 150$ fölött van, ami nagy teljesítmény, tekintetbe véve, hogy az acélgyártás alapanyaga 2014 és 2019 májusa között öt éven át 100$/t alatt maradt. .
Míg Kína rekord acélkibocsátásának megvolt a maga szerepe, a globális vasérckínálatot a második legnagyobb exportőr Brazília egy sor problémája sújtotta, ahol a bányaipar a járvány következményeivel és biztonsági okokból történt bánya bezárásokkal, valamint a múlt hónapban egy vasércterminálban pusztító tűzzel kellett megküzdjön.
A top exportőr Ausztrália sikeresen erős szinten tartotta szállításait, de ez nem volt elegendő egyszerre a brazil kínálati veszteség pótlására és Kína keresletének kielégítésére.
A kérdés a piaci szereplők számára az, vajon Kína valóban csökkenteni fo9gja acéltermelését 2021-ben, vagy a folytatódó gazdaságösztönző kiadások győzelmet aratnak, mert a hatóságok előnyben részesítik a gazdasági növekedést a környezetvédelemmel és az energiafogyasztással, kapcsolatos aggodalmakkal szemben.
A hivatalos vonal szerint az acélkapacitásoknak és kibocsátásnak gyengülnie kell az idén.
Xiao Yaqing ipari miniszter dec. 29.-én felszólította az acélipart a kibocsátás „határozott” csökkentésére 2021-ben.
A Kínai Vas és Acélszövetség (CISA) várakozása szerint viszont az idén emelkedni fog az acélkereslet, az ösztönző makrogazdasági politika miatt.
Annak a dilemmának a megoldására, hogyan lehet csökkenteni az acélkibocsátást és a keresletet is kielégíteni, a CISA az importban látja a választ.
“Növelhetjük az importot, elsősorban félkész acéltermékekből, különösen bugából, és így a keresletet a kibocsátás növelése nélkül ki lehet elégíteni,” mondta Luo Tiejun a CISA alelnöke egy konferencián január 27.-én.
Ha Kína korlátozná az acélkibocsátást 2021-ben, az érdekes mozgást indítana el, melyben Kína vasércimportja kissé visszaesne, de egyéb acélgyártók importja viszont hasonló mértékben emelkedne.
Amennyiben ez bekövetkezne, az azt jelentené, a vasérc árak továbbra is erősek maradhatnának, mivel a világ egyéb részein a kereslet növekedése ellensúlyozná a kínai vasércimport csökkenését.

Keresleti fellendülés?
Már vannak jelek, hogy a vasérc kereslete Kínán kívül is emelkedik.
Januárban a globális tengeri vasércszállítások a Refinitiv adatai szerint 125.08 millió tonnát tettek ki. Ez magasabb volt a decemberi 122.67 millió tonnánál, és erősödés volt a május-júniusi járvány alatti 120 millió tonna alatti szinteknél.
Kína importja a Refinitiv szerint januárban 93.05 millió tonna volt, a decemberi 85.35 millió tonnát követően. Az összkép szerint a globális vasérckereslet továbbra is erős és Kína még nem mutatja semmilyen jelentős gyengülés jeleit.
Van néhány kérdőjel a brazil kínálattal kapcsolatban, de már nem annyi, mint amennyi 2020-ban volt.
Tehát, igazol a jelenlegi helyzet egy tonnánként 150$ feletti árat?
A múlt arra utal, hogy a válasz nemleges. A szingapúri határidős árak lefelé mutatnak az elmúlt hetekben, a hat hónapos ár 138.33$/t volt január 29.-én, a hónap eleji 146.48$-hoz képest.
A kínai kikötők vasérckészletei a SteelHome szerint január végén már harmadik hete emelkedtek, elérve a 126.2 millió tonnát, a január 8.-i kéthavi mélypontot jelentő 124.43 millió tonnát követően.
Közhely azt mondani, hogy a piac finoman kiegyensúlyozott, de a vasérc esetében ez megfelelő leírásnak tűnik, és a kilátások azon múlnak, hogy a következő hónapokban kiderül Kína is visszafogja az acéltermelést, vagy az acélművek továbbra is dübörögni fognak.


Forrás: mining.com (Clyde Russell, Reuters)